Nieuw Kinderboek




 
Beluister hier het vroedmeesterpadgeluid in de tuin van Mus.

Mus en de schrijver van dit kinderboek, wonen aan de Oude Hortus in Utrecht. 
Daar beleeft Mus een spannend avontuur met de vroedmeesterpadden en de Vroedmeesterdirigent, de wanhopige buurman Priek en de buurtbewoners.


RECENSIE: 
Een avontuur in je eigen omgeving, in de toverachtige tuin vlak bij je huis nog wel. 
Met haar moeder woont Mus bij die oude tuin, waar wonderlijke dingen gebeuren. Ze lost een groot raadsel op met een beetje hulp van haar kat Horta, hond Kip en de Tuinman. Want waar is de dirigent van de vroedmeesterpadden gebleven? Plotseling is hij verdwenen... Niet alleen de padden zijn radeloos, ook buurman Priek weet niet waar hij het zoeken moet. 

De buurtbewoners zijn razend. Niemand kan de dirigent vinden. De spanningen lopen hoog op, totdat Mus een belangrijke ontdekking doet...

Een spannend, licht sprookjesachtig verhaal met grappige, educatieve weetjes over de vroedmeesterpad. De aantrekkelijke illustraties zijn verwerkt in foto’s van de tuin en zorgen voor een speelse, vrolijke sfeer. Het boek is geïnspireerd op de directe woonomgeving van de maker van het boek met inderdaad een heel koor vroedmeesterpadden in de tuin. Luister maar eens wat voor een bijzonder fluitend geluid ze maken (Q-code in het boek).
Je hoeft niet ver van huis te gaan om mooie dingen mee te maken. 
Recensie: Asta Diepen Stöpler, tekstschrijver


BNNVARA VROEGE VOGELS RADIO kwam in augustus langs voor een interview over het kinderboek en de padden, 6 augustus was het op de radio te beluisteren. 
Luister hier het leuke fragment 

SPECIFICATIES BOEK:
Kinderboek met 17 illustraties en een spannend verhaal voor kinderen rond 8 jaar, 
34 pag. excl. omslag. 
Prijs 18,95
ISBN: 978-90-77030-00-4

Nu te koop via Centraal Boekhuis, dus ook via de boekhandel of bestel het via de maker:
annegadellaa@yahoo.com


In het AD 9november 2023

 

Anne Gadellaa met haar nieuwe boek: Mus en de Vroedmeesterdirigent. © Eigen foto

Vroedmeesterpad is thuis in de Utrechtse binnenstad en heeft daardoor nu zelfs een kinderboek

Wanneer de zon ondergaat hoor je in de Utrechtse binnenstad het luide gezang van de vroedmeesterpad. Kinderboekenschrijver Anne Gadellaa woont in de Oude Hortus, de voormalig botanische tuin van de Universiteit Utrecht, en heeft het dier in haar achtertuin. De padden inspireerden haar een kinderboek te schrijven: Mus en de Vroedmeesterdirigent.

Dunja Boers 09-11-23, 13:00 Algemeen Dagblad

Wat voor dier is de vroedmeesterpad?

,,Het is een klein groen monstertje. Nee, grapje natuurlijk. Maar ik vond ze er in het begin best griezelig uitzien. Het is een kleine soort pad van ongeveer vijf centimeter en ze maken een heel hard fluitgeluid in het voorjaar en in de zomer.”

Wat vind je zo bijzonder aan het dier dat je besloot er een boek over te schrijven?
,,Ik hoor die fluitjes al zeventien jaar vanuit mijn achtertuin komen en dat is uniek. Toen ik op zoek was naar een thema voor een nieuw kinderboek, besloot ik meer bekendheid te geven aan dit diertje. Ik voel me heel gelukkig om de vroedmeesterpad dichtbij me te hebben, maar de meeste kinderboeken gaan over aaibare dieren, zoals katten, honden en paarden.

De dieren zijn beschermd en ik vind niet dat zij moeten wijken voor mensen”

Waar gaat het verhaal over?

,,In grote lijnen gaat het over het meisje Mus die erachter komt dat haar buren gek worden van het geluid van alle vroedmeesterpadden in de buurt. De buren gaan protesteren en vinden dat de padden in de soep moeten. Uiteindelijk blijkt dat een buurman van Mus iets vreselijks heeft gedaan, wat zowel de vroedmeesterpadden als de andere buren overstuur maakt. Maar eind goed al goed; de padden blijven ongedeerd.”

Is de kritiek op het gezang van de vroedmeestpad gebaseerd op de werkelijkheid?

,,Ja, zeker. Persoonlijk vind ik het heerlijk, maar ik snap ook dat je er gek van kan worden. Zo was er in Amersfoort tien jaar geleden zelfs een actiegroep die tegen de vroedmeesterpadden was. Maar de dieren zijn beschermd en ik vind niet dat zij moeten wijken voor mensen. Daarom verhuist in mijn boek ook een van de buurtbewoners.”

Wat wil je de kinderen die het boek lezen leren?

,,Ik hoop vooral dat ze uit het verhaal leren dat het belangrijk is om respectvol om te gaan met dieren.”


In de telegraaf 17 oktober 2023:

MET DANK


*SPECIALE DÁNK VOOR 'T FINANCIELE SUPPORT VAN HET UTRECHTSE 
CULTURELE 'VANDERWEES-FONDS', DAT EEN UITGAVE VAN DIT BOEK MOGELIJK heeft gemaakt.

eN dank aan:

*de vroedmeesterpadfoto's: jelger herder, ravon

*wim de wild: voor de factcheck over de padden, RAVON

*mijn vroedmeesterpad-vrienden in de tuinen

*al mijn lieve, betrokken lezers voor de feedback
















Reacties